Związek Powiatowo-Gminny Grodziskie Przewozy Autobusowe ogłosił bardzo duży przetarg – do obsługi sieci lokalnych i międzygminnych połączeń potrzeba aż 153 autobusów, które w latach 2026–2030 mają przejechać ponad 18 milionów kilometrów. Wśród nich znajdą się także elektryczne Solarisy Urbino 10,5 oraz 12, a o kontrakty powalczą operatorzy gotowi samodzielnie zapewnić flotę i kierowców.
Związek Powiatowo-Gminny Grodziskie Przewozy Autobusowe ogłosił największy w swojej historii przetarg na obsługę swojej sieci komunikacyjnej. Postępowanie obejmuje łącznie 153 autobusy, które w latach 2026-2030 mają wykonać ponad 18 milionów wozokilometrów. Otwarcie ofert zaplanowano na 18 listopada 2025 r.
Trzy pakiety i pięcioletni horyzont
Zamówienie, prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego, dotyczy świadczenia usług przewozowych w ramach publicznego transportu zbiorowego na obszarze gmin wchodzących w skład Związku Powiatowo-Gminnego Grodziskie Przewozy Autobusowe (GPA). System obejmuje połączenia między Grodziskiem Mazowieckim, Brwinowem, Błoniem, Milanówkiem, Nadarzynem, Pruszkowem i Lesznem.
Umowy zawarte zostaną na okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2026 r., z możliwością przedłużenia w ramach ośmiu okresów opcyjnych – maksymalnie do końca 2030 r. Łączna praca eksploatacyjna w pełnym okresie obowiązywania kontraktów wyniesie około 18,15 mln wozokilometrów, w tym ponad 3,6 mln w pierwszym roku.
Samo zamówienie podzielono natomiast na trzy części: pakiet A – 89 autobusów, pakiet B – 19 autobusów, pakiet C – 45 autobusów.
Pakiety i autobusy: MINI, MIDI i MAXI
Każdy z pakietów obejmuje inny zestaw taboru i inny zakres obsługiwanych linii. GPA wymaga pojazdów spełniających normę emisji spalin EURO VI, wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów oraz klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy. Wszystkie autobusy mają być pomalowane w żółto-czerwone barwy z białym dachem.
Pakiet A obejmuje łącznie 89 autobusów, z czego zdecydowaną większość – aż 81 pojazdów – mają stanowić autobusy klasy MINI. Uzupełnią je cztery większe pojazdy MIDI oraz cztery pełnowymiarowe autobusy MAXI. Najmniejsze z nich, o długości od 6,5 do 8,1 metra i szerokości nieprzekraczającej 2,2 metra, mają pomieścić około 30 pasażerów, z czego co najmniej 15 na miejscach siedzących. Zostaną wyposażone w układ drzwi 0-2-0 lub 0-1-2, z podwójnymi wejściami o szerokości 1150 mm i pojedynczymi o szerokości 600 mm. Będą to pojazdy częściowo niskopodłogowe, przeznaczone przede wszystkim do obsługi tras lokalnych.
Autobusy klasy MIDI mają mieć długość od 10 do 12,8 metra i oferować około 70 miejsc, w tym 36 siedzących. Wyposażone zostaną w dwa szerokie wejścia w układzie 2-2-0 lub 1-2-0, co ułatwi wymianę pasażerów na przystankach. Największe autobusy MAXI, o długości od 11,5 do 12,5 metra, mają przewozić do 90 pasażerów, z czego 40 na miejscach siedzących. Będą w pełni niskopodłogowe, z trzema parami drzwi w układzie 2-2-2, przystosowane do obsługi linii o największym natężeniu ruchu.
Większość pojazdów w tym pakiecie ma pochodzić z lat 2021-2025. W ramach kontraktu będą obsługiwać linie 10A–10I, 11A–11B, 12A–12C, 14A–14B oraz część kursów linii 15, łącząc Grodzisk Mazowiecki z okolicznymi gminami i miejscowościami.
Pakiet B obejmuje 19 autobusów typu MINI, przystosowanych do obsługi tras o mniejszym natężeniu ruchu i lokalnych połączeń międzygminnych.
Autobusy te mają mieć długość od 6,5 do 8,1 metra i szerokość 1,9-2,2 metra. Każdy z nich powinien mieścić około 30 pasażerów, w tym co najmniej 15 na miejscach siedzących, oraz posiadać wydzielone miejsce dla osób z niepełnosprawnościami lub wózka dziecięcego. Drzwi mają być rozmieszczone w układzie 0-2-0 lub 0-1-2, z podwójnymi wejściami o szerokości 1150 mm i pojedynczymi o szerokości 600 mm. Napęd zapewni silnik wysokoprężny spełniający normę EURO VI w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów. Pojazdy mają mieć niską podłogę w przedniej części, ułatwiającą wejście osobom o ograniczonej mobilności.
Większość autobusów w tym pakiecie ma pochodzić z lat 2019-2024. Będą one wykorzystywane na krótszych trasach łączących miejscowości należące do GPA – w szczególności na liniach 10-14, obsługujących m.in. Błonie, Brwinów i Grodzisk Mazowiecki.
Pakiet C obejmuje 45 autobusów, które operator ma zapewnić na własny koszt i utrzymywać przez cały okres obowiązywania umowy. W skład taboru mają wejść pojazdy trzech klas – 5 najmniejszych typu MINI, 26 średnich typu MIDI oraz 3 pełnowymiarowe autobusy MAXI. Dodatkowo Związek Powiatowo-Gminny Grodziskie Przewozy Autobusowe przekaże wykonawcy 11 własnych pojazdów: osiem autobusów MIDI Solaris Urbino 10,5 oraz trzy elektryczne Solarisy Urbino 12 w wersji MAXI.
Autobusy MINI mają mieć długość od 6,5 do 8,1 metra i oferować około 30 miejsc, w tym 15 siedzących. Będą wyposażone w drzwi w układzie 0-2-0 lub 0-1-2 i napędzane silnikiem wysokoprężnym spełniającym normę EURO VI. Pojazdy klasy MIDI, o długości od 10 do 12,8 metra, mają przewozić około 70 pasażerów, z czego 36 na miejscach siedzących. Drzwi rozmieszczone będą w układzie 2-2-0 lub 1-2-0. Napęd zapewni silnik Diesla w standardzie EURO VI. Największe autobusy MAXI, długości od 11,5 do 12,5 metra, mają pomieścić około 90 pasażerów (40 siedzących) i otrzymają trzy pary drzwi w układzie 2-2-2. W tej części przewidziano zarówno pojazdy z silnikiem Diesla, jak i elektryczne Solarisy Urbino 12 przekazane przez organizatora.
Wszystkie autobusy w tym pakiecie muszą spełniać wysokie wymagania dostępności – pojazdy MINI i MIDI powinny być co najmniej częściowo niskopodłogowe (odpowiednio minimum 20% i 40% powierzchni bez stopni), natomiast MAXI mają być w pełni niskopodłogowe. Wysokość progu przy wejściu nie może przekraczać 360 mm.
Tabor przeznaczony do realizacji Pakietu C będzie obsługiwać linie międzygminne, w tym m.in. linię 13 z Grodziska Mazowieckiego do Błonia oraz linię 15 prowadzącą przez Brwinów i Nadarzyn do Pruszkowa.
Wysokie standardy i jasne kryteria
Związek wymaga, by każdy autobus był wyposażony w system informacji pasażerskiej (zewnętrzne i wewnętrzne wyświetlacze LED oraz zapowiedzi głosowe), monitoring wizyjny, biletomat pokładowy z płatnościami bezgotówkowymi i czytnikiem kodów QR, ładowarki USB oraz system pozycjonowania GPS.
Operatorzy muszą zatrudniać kierowców na umowę o pracę, utrzymywać czystość pojazdów, prowadzić całodobową infolinię pasażerską i raportować przebieg kursów. Wynagrodzenie rozliczane będzie według stawki za wozokilometr, a organizator zastrzegł sobie prawo do obniżenia liczby zlecanych kilometrów o 10 proc. w okresie rozliczeniowym.
O wyborze ofert zdecydują dwa kryteria: cena (60%) i rok produkcji taboru (40%). Oferty można składać do 18 listopada 2025 r. do godz. 10:00, a ich otwarcie nastąpi pół godziny później.
Dzięki nowym umowom GPA chce zapewnić stabilność komunikacji i jednolity standard obsługi w całej sieci zachodniego Mazowsza. Dla pasażerów oznacza to nie tylko utrzymanie dotychczasowych połączeń, ale też stopniowe unowocześnianie taboru – w tym wykorzystanie autobusów elektrycznych już w ramach najbliższego kontraktu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.