Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Grodziskie Przewozy Autobusowe szukają operatora – 153 autobusy na pięć lat

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
28-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Grodziskie Przewozy Autobusowe szukają operatora – 153 autobusy na pięć lat
fot. GPA
Związek Powiatowo-Gminny Grodziskie Przewozy Autobusowe ogłosił bardzo duży przetarg – do obsługi sieci lokalnych i międzygminnych połączeń potrzeba aż 153 autobusów, które w latach 2026–2030 mają przejechać ponad 18 milionów kilometrów. Wśród nich znajdą się także elektryczne Solarisy Urbino 10,5 oraz 12, a o kontrakty powalczą operatorzy gotowi samodzielnie zapewnić flotę i kierowców.

Związek Powiatowo-Gminny Grodziskie Przewozy Autobusowe ogłosił największy w swojej historii przetarg na obsługę swojej sieci komunikacyjnej. Postępowanie obejmuje łącznie 153 autobusy, które w latach 2026-2030 mają wykonać ponad 18 milionów wozokilometrów. Otwarcie ofert zaplanowano na 18 listopada 2025 r.

Trzy pakiety i pięcioletni horyzont

Zamówienie, prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego, dotyczy świadczenia usług przewozowych w ramach publicznego transportu zbiorowego na obszarze gmin wchodzących w skład Związku Powiatowo-Gminnego Grodziskie Przewozy Autobusowe (GPA). System obejmuje połączenia między Grodziskiem Mazowieckim, Brwinowem, Błoniem, Milanówkiem, Nadarzynem, Pruszkowem i Lesznem.

Umowy zawarte zostaną na okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2026 r., z możliwością przedłużenia w ramach ośmiu okresów opcyjnych – maksymalnie do końca 2030 r. Łączna praca eksploatacyjna w pełnym okresie obowiązywania kontraktów wyniesie około 18,15 mln wozokilometrów, w tym ponad 3,6 mln w pierwszym roku.

Samo zamówienie podzielono natomiast na trzy części: pakiet A – 89 autobusów, pakiet B – 19 autobusów, pakiet C – 45 autobusów.

Pakiety i autobusy: MINI, MIDI i MAXI

Każdy z pakietów obejmuje inny zestaw taboru i inny zakres obsługiwanych linii. GPA wymaga pojazdów spełniających normę emisji spalin EURO VI, wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów oraz klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy. Wszystkie autobusy mają być pomalowane w żółto-czerwone barwy z białym dachem.

Pakiet A obejmuje łącznie 89 autobusów, z czego zdecydowaną większość – aż 81 pojazdów – mają stanowić autobusy klasy MINI. Uzupełnią je cztery większe pojazdy MIDI oraz cztery pełnowymiarowe autobusy MAXI. Najmniejsze z nich, o długości od 6,5 do 8,1 metra i szerokości nieprzekraczającej 2,2 metra, mają pomieścić około 30 pasażerów, z czego co najmniej 15 na miejscach siedzących. Zostaną wyposażone w układ drzwi 0-2-0 lub 0-1-2, z podwójnymi wejściami o szerokości 1150 mm i pojedynczymi o szerokości 600 mm. Będą to pojazdy częściowo niskopodłogowe, przeznaczone przede wszystkim do obsługi tras lokalnych.

Autobusy klasy MIDI mają mieć długość od 10 do 12,8 metra i oferować około 70 miejsc, w tym 36 siedzących. Wyposażone zostaną w dwa szerokie wejścia w układzie 2-2-0 lub 1-2-0, co ułatwi wymianę pasażerów na przystankach. Największe autobusy MAXI, o długości od 11,5 do 12,5 metra, mają przewozić do 90 pasażerów, z czego 40 na miejscach siedzących. Będą w pełni niskopodłogowe, z trzema parami drzwi w układzie 2-2-2, przystosowane do obsługi linii o największym natężeniu ruchu.

Większość pojazdów w tym pakiecie ma pochodzić z lat 2021-2025. W ramach kontraktu będą obsługiwać linie 10A–10I, 11A–11B, 12A–12C, 14A–14B oraz część kursów linii 15, łącząc Grodzisk Mazowiecki z okolicznymi gminami i miejscowościami.

Pakiet B obejmuje 19 autobusów typu MINI, przystosowanych do obsługi tras o mniejszym natężeniu ruchu i lokalnych połączeń międzygminnych.

Autobusy te mają mieć długość od 6,5 do 8,1 metra i szerokość 1,9-2,2 metra. Każdy z nich powinien mieścić około 30 pasażerów, w tym co najmniej 15 na miejscach siedzących, oraz posiadać wydzielone miejsce dla osób z niepełnosprawnościami lub wózka dziecięcego. Drzwi mają być rozmieszczone w układzie 0-2-0 lub 0-1-2, z podwójnymi wejściami o szerokości 1150 mm i pojedynczymi o szerokości 600 mm. Napęd zapewni silnik wysokoprężny spełniający normę EURO VI w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów. Pojazdy mają mieć niską podłogę w przedniej części, ułatwiającą wejście osobom o ograniczonej mobilności.

Większość autobusów w tym pakiecie ma pochodzić z lat 2019-2024. Będą one wykorzystywane na krótszych trasach łączących miejscowości należące do GPA – w szczególności na liniach 10-14, obsługujących m.in. Błonie, Brwinów i Grodzisk Mazowiecki.

Pakiet C obejmuje 45 autobusów, które operator ma zapewnić na własny koszt i utrzymywać przez cały okres obowiązywania umowy. W skład taboru mają wejść pojazdy trzech klas – 5 najmniejszych typu MINI, 26 średnich typu MIDI oraz 3 pełnowymiarowe autobusy MAXI. Dodatkowo Związek Powiatowo-Gminny Grodziskie Przewozy Autobusowe przekaże wykonawcy 11 własnych pojazdów: osiem autobusów MIDI Solaris Urbino 10,5 oraz trzy elektryczne Solarisy Urbino 12 w wersji MAXI.

Autobusy MINI mają mieć długość od 6,5 do 8,1 metra i oferować około 30 miejsc, w tym 15 siedzących. Będą wyposażone w drzwi w układzie 0-2-0 lub 0-1-2 i napędzane silnikiem wysokoprężnym spełniającym normę EURO VI. Pojazdy klasy MIDI, o długości od 10 do 12,8 metra, mają przewozić około 70 pasażerów, z czego 36 na miejscach siedzących. Drzwi rozmieszczone będą w układzie 2-2-0 lub 1-2-0. Napęd zapewni silnik Diesla w standardzie EURO VI. Największe autobusy MAXI, długości od 11,5 do 12,5 metra, mają pomieścić około 90 pasażerów (40 siedzących) i otrzymają trzy pary drzwi w układzie 2-2-2. W tej części przewidziano zarówno pojazdy z silnikiem Diesla, jak i elektryczne Solarisy Urbino 12 przekazane przez organizatora.

Wszystkie autobusy w tym pakiecie muszą spełniać wysokie wymagania dostępności – pojazdy MINI i MIDI powinny być co najmniej częściowo niskopodłogowe (odpowiednio minimum 20% i 40% powierzchni bez stopni), natomiast MAXI mają być w pełni niskopodłogowe. Wysokość progu przy wejściu nie może przekraczać 360 mm.

Tabor przeznaczony do realizacji Pakietu C będzie obsługiwać linie międzygminne, w tym m.in. linię 13 z Grodziska Mazowieckiego do Błonia oraz linię 15 prowadzącą przez Brwinów i Nadarzyn do Pruszkowa.

Wysokie standardy i jasne kryteria

Związek wymaga, by każdy autobus był wyposażony w system informacji pasażerskiej (zewnętrzne i wewnętrzne wyświetlacze LED oraz zapowiedzi głosowe), monitoring wizyjny, biletomat pokładowy z płatnościami bezgotówkowymi i czytnikiem kodów QR, ładowarki USB oraz system pozycjonowania GPS.

Operatorzy muszą zatrudniać kierowców na umowę o pracę, utrzymywać czystość pojazdów, prowadzić całodobową infolinię pasażerską i raportować przebieg kursów. Wynagrodzenie rozliczane będzie według stawki za wozokilometr, a organizator zastrzegł sobie prawo do obniżenia liczby zlecanych kilometrów o 10 proc. w okresie rozliczeniowym.

O wyborze ofert zdecydują dwa kryteria: cena (60%) i rok produkcji taboru (40%). Oferty można składać do 18 listopada 2025 r. do godz. 10:00, a ich otwarcie nastąpi pół godziny później.

Dzięki nowym umowom GPA chce zapewnić stabilność komunikacji i jednolity standard obsługi w całej sieci zachodniego Mazowsza. Dla pasażerów oznacza to nie tylko utrzymanie dotychczasowych połączeń, ale też stopniowe unowocześnianie taboru – w tym wykorzystanie autobusów elektrycznych już w ramach najbliższego kontraktu.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Urbino 10,5 dla Grodziskich Przewozów Autobusowych prawie gotowe

Komunikacja

Urbino 10,5 dla Grodziskich Przewozów Autobusowych prawie gotowe

Redakcja/inf. pras. 11 września 2024

GPA i plan na lepszą obsługę Książenic, Żółwina i Starej Wsi

Komunikacja

GPA i plan na lepszą obsługę Książenic, Żółwina i Starej Wsi

Grodziskie Przewozy Autobusowe 29 sierpnia 2024

GPA dopełniają formalności. Będą pierwsze elektrobusy

Komunikacja

GPA na zakupach. Będą elektrobusy

Komunikacja

GPA na zakupach. Będą elektrobusy

Witold Urbanowicz 17 maja 2024

Grodziskie Przewozy Autobusowe rozszerzają się

Prawo & Finanse

Grodziskie Przewozy Autobusowe rozszerzają się

Witold Urbanowicz 10 maja 2024

Zobacz również:

Urbino 10,5 dla Grodziskich Przewozów Autobusowych prawie gotowe

Komunikacja

Urbino 10,5 dla Grodziskich Przewozów Autobusowych prawie gotowe

Redakcja/inf. pras. 11 września 2024

GPA i plan na lepszą obsługę Książenic, Żółwina i Starej Wsi

Komunikacja

GPA i plan na lepszą obsługę Książenic, Żółwina i Starej Wsi

Grodziskie Przewozy Autobusowe 29 sierpnia 2024

GPA dopełniają formalności. Będą pierwsze elektrobusy

Komunikacja

GPA na zakupach. Będą elektrobusy

Komunikacja

GPA na zakupach. Będą elektrobusy

Witold Urbanowicz 17 maja 2024

Grodziskie Przewozy Autobusowe rozszerzają się

Prawo & Finanse

Grodziskie Przewozy Autobusowe rozszerzają się

Witold Urbanowicz 10 maja 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij